Czyste auto

obrotowej wału w całym zakresie pracy silnika. Parametry konstrukcyjne Do ważnych parametrów konstrukcyjnych silnika spalinowego wpływających zasadniczo na charakterystyki silnika są: Średnia prędkość tłoka ? de

Czyste auto

Średnia prędkość tłoka

Charakterystyki silnika spalinowego są graficznym przedstawieniem zależności niektórych parametrów pracy silnika w zależności od prędkości obrotowej wału w całym zakresie pracy silnika.
Parametry konstrukcyjne

Do ważnych parametrów konstrukcyjnych silnika spalinowego wpływających zasadniczo na charakterystyki silnika są:

Średnia prędkość tłoka ? decyduje o szybkobieżności silnika.
Rodzaj silnika Średnia prędkość tłoka
m/s
silnik o zapłonie iskrowym
14 - 18
silnik o zapłonie samoczynnym
9 - 14
silnik ciągników i maszyn roboczych
8 - 10

Współczynnik kształtu cylindra. Wyraża się jako stosunek skoku tłoka do średnicy cylindra. Silnik może być krótkoskokowy, jak i długoskokowy. Decyduje o średniej prędkości tłoka i (pośrednio) o liczbie zaworów, jakie można umieścić w jednym cylindrze.
Rodzaj silnika Wskaźnik kształtu cylindra (s/d)
silnik o zapłonie iskrowym
0,6 - 1,1
silnik o zapłonie samoczynnym
0,9 - 1,4

Stopień sprężania. Jest to najistotniejszy parametr konstrukcyjny silnika. Wyraża się jako stosunek objętości komory roboczej w najwyższym i najniższym skrajnym położeniu tłoka. Im większy stopień sprężania, tym wyższa wydajność energetyczna silnika.
Rodzaj silnika Stopień sprężania
silnik o zapłonie iskrowym
7,5 - 13
silnik o zapłonie samoczynnym z doładowaniem
14 - 18
silnik o zapłonie samoczynnym
18 - 24

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy_t%C5%82okowy


rama samochodu

Elementy budowy samochodu

nadwozie: nadwozie samonośne ? płyta podłogowa
elementy zewnętrzne nadwozia: karoseria ? błotnik ? drzwi ? pokrywa komory silnika ? chłodnica samochodowa, maskownica (potocznie: grill lub atrapa) ? listwy boczne ? zderzak ? hak ? dach ? szyberdach ? dach lamelowy ? lusterka boczne ? szyby ? szyby podgrzewane ? wycieraczki ? spryskiwacze ? deflektor wiatrowy ? spoiler
elementy wnętrza: deska rozdzielcza ? tablica rozdzielcza ? przełączniki i regulatory ? poduszka powietrzna ? kierownica ? fotele ? pasy bezpieczeństwa ? lusterko wsteczne

podwozie: rama samochodu
układ napędowy i układ przeniesienia napędu: sprzęgło ? skrzynia biegów ? reduktor terenowy ? skrzynia rozdzielacza ? wał napędowy ? most napędowy ? oś ? półoś ? piasta koła ? koło ? obręcz koła ? opona ? opona bezdętkowa ? dętka ? wentyl ? pedał przyspieszenia ? pedał sprzęgła
układ hamulcowy: hamulec roboczy ? pompa hamulcowa ? wspomaganie ? przewody hamulcowe ? tarcza hamulcowa ? bęben hamulcowy ? klocki hamulcowe ? hamulec awaryjny ? zwalniacz
układ kierowniczy: kierownica samochodu ? kolumna kierownicy ? wspomaganie kierownicy ? przekładnia kierownicza ? drążki ? tempomat
zawieszenie: amortyzator ? sprężyna ? resor ? kolumna McPhersona ? stabilizator ? wahacz

silnik: tłok ? pierścienie tłokowe ? korbowód ? wał korbowy ? głowica silnika ? zawór ? wałek rozrządu ? blok silnika ? tuleja cylindrowa ? turbosprężarka ? łożysko ? koło zamachowe ? uszczelniacz

układy silnika spalinowego: chłodzenia ? doładowania ? rozruchowy ? rozrządu ? smarowania ? wtryskowy ? wydechowy ? zapłonowy ? zasilający

inne układy:
instalacja elektryczna: alternator ? prądnica ? regulator napięcia ? akumulator ? układ wysokiego napięcia ? świeca zapłonowa ? świeca żarowa ? stacyjka ? sygnał dźwiękowy (potocznie: klakson) ? oświetlenie ? światła sygnalizacyjne ? kierunkowskaz

elementy mające wpływ na bezpieczeństwo:
bierne: pasy bezpieczeństwa ? napinacze pasów ? poduszka powietrzna ? kurtyna powietrzna ? zagłówki ? wzmocnienia boczne ? strefy kontrolowanego zgniotu ? klatka bezpieczeństwa ? łamana kolumna kierownicy ? szyby hartowane ? szyby klejone ? bezpieczne zderzaki ? układy odcinające dopływ paliwa
czynne: ABS ? ASR ? ESP ? napęd na cztery koła


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d


Dlaczego niektóre części samochodowe są ważniejsze a inne mniej?

Jednymi z najważniejszych części samochodowych są elementy zawieszenia. To one podtrzymują całą konstrukcję auta i stabilizują cały układ. Zawieszenie jest tak bardzo istotne w aucie, gdyż przyległe do niego koła pozwalają kierującemu sterować autem w pożądany sposób. Niezbędne jest odpowiednie zadbanie o części naszego zawieszenia szczególnie, gdy jesteśmy posiadaczami wiekowego auta. Bardzo powszechnie spotykaną sytuacją jest korozja właśnie od spodu samochodu, która znacznie może obniżyć wytrzymałość auta. W starych samochodach problem ten bardzo często występuje, a wiele osób zupełnie nie przywiązuje do niego wagi, gdyż nie są to widoczne elementy auta na pierwszy rzut oka.



© 2019 http://masakra.com.pl/